Kansanedustaja Pilvi Torsti: Lähipäiväkoti-periaate vahvistaa Helsingin asemaa koulutuksen suunnannäyttäjänä

Helsingin kaupunginvaltuusto päätti keskiviikkona edistää lähipäiväkoti-periaatetta Helsingissä. Kansanedustaja, kaupunginvaltuutettu Pilvi Torstin yhdessä 42 valtuutetun kanssa tekemässä aloitteessa esitettiin, että peruskoulussa käytetty lähikoulu-periaate otettaisiin käyttöön myös varhaiskasvatuksessa.

Torstin mukaan kyse on merkittävän valtakunnallisen koulutuspoliittisen linjauksen etenemisestä. Linjaus edistää  koulutuksen tasa-arvoa ja pyrkii vastaamaan koulujen eriytymiskehitykseen.

– Laajana tavoitteena on rakentaa kaikille lapsille yhä vahvempi lähikoulupolku, joka alkaa lähipäiväkodista ja päättyy toisen asteen suorittamiseen, Torsti toteaa.

Lähipäiväkoti-periaatteen edistäminen on Torstin mukaan looginen jatko Helsingin koulutusta ja tasa-arvoa puolustaneelle linjalle.

– Helsingin edistyksellinen koulutuspoliittinen linja on ollut viime vuosina valtion tempoilevan politiikan vastavoima. Olemme säilyttäneet yhdenvertaisen subjektiivisen varhaiskasvatuksen kaikille lapsille, kokeilleet maksutonta varhaiskasvatusta ja päättäneet edistää maksuttoman toisen asteen koulutuksen toteuttamista, Torsti toteaa.

Tutkija Venla Berneliuksen eduskunnan sivistysvaliokunnassa esittämästä ehdotuksesta muokatussa aloitteessa edellytettiin vaiheittaista etenemistä niin, että lähipäiväkotiperiaatteen toteuttamismallit selvitetään huolellisesti ennen periaatteen käyttöön ottoa.

– Tämä virkatyö on jo menossa. Uskon, että pääsemme asiassa eteenpäin lähikuukausina, Torsti päättää.