SDP:n Kymäläinen: ”Yksityinen pysäköinninvalvonta on saatettava sääntelyn piiriin”

SDP:n kansanedustaja, Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän 2. varapuheenjohtaja Suna Kymäläinen jätti tänään kirjallisen kysymyksen yksityistä pysäköinninvalvontaa harjoittavien yritysten saattamisesta sääntelyn piiriin.

Suomessa ei ole tällä hetkellä voimassa olevaa lainsäädäntöä, joka ohjaisi yksityisten pysäköintivalvontayritysten toimintaa.

– Yksityistä pysäköintiä valvovan yrityksen ja oikeushenkilöiden välille syntyneissä riitatilanteissa ratkaisua on haettu yleisen kuluttajasuojalain ja tuomioistuinratkaisuihin pohjanneiden käytäntöjen avulla. Myös kuluttajariitalautakunta on käsitellyt yksityiseen pysäköinnin valvontaan liittyviä tapauksia, mutta esimerkiksi taloyhtiöiden alueella tapahtuvaan pysäköintiin liittyvät riitatilanteet ovat jättäneet yksityiset henkilöt usein yksin valituksineen, Kymäläinen selittää.

Viimeisin julkisuuteen noussut tilanne koski tamperelaisen opiskelijapariskunnan tapausta, jossa yksityinen pysäköintivalvontayritys oli määrännyt valvontamaksun pariskunnan parkkeerattua laina-auton itse vuokraamalleen parkkiruudulle. Yrityksen mukaan pysäköintioikeus oli autokohtainen, pariskunta itse kokee ehtojen jääneen epäselväksi.

– Yksityisen henkilön oikeusturvan parantamiseksi yksityisten pysäköintivalvontayritysten toiminta tulisi saattaa lainsäädännön piiriin. Yhtenäiset käytännöt pysäköintiehtojen tiedottamisesta ehkäisisivät epäselvien riitatilanteiden syntymistä, esittää Kymäläinen kirjallisessa kysymyksessään.