Heinäluoma starttasi eurovaaleihin vauhdilla

Eero Heinäluoma kiteytti vaalikiertueellaan EU:n olemassa olon perustelun kolmeen sanaan – yhdessä olemme vahvempia.

SDP:n eurovaaliehdokas Eero Heinäluoman vaalibussi kiertää kolmen viikon aikana ympäri Suomea kymmenissä tilaisuuksissa. Maanantaina 6.5. vaalibussi tukijoukkoineen vieraili Lahdessa, Heinolassa, Äänekoskella ja Jyväskylässä.

Jyväskylässä Heinäluoma osallistui MTK:n, metsäyhdistysten ja yrittäjäjärjestöjen EU-paneeliin. Tilaisuudessa Heinäluoma esitti linjauksen Yhdessä olemme vahvempia. Filosofia sopii myös paneelin järjestäjien, MTK:n ja Suomen Yrittäjien, perusteluksi.

– EU onkin meille työkalu Suomen vaikuttamisessa paremman maailman rakentamiseksi, sanoi Heinäluoma.

Jyväskylässä puhuttiin paljon kestävästä metsienkäytöstä ja suunnitteilla olevista investoinneista.

– Suomen hallituksen, ja vielä vähemmän EU:n, ei tule päättää, mitä metsäinvestointeja Suomeen tehdään tai mitä ei. Sen pystyvät yritykset arvioimaan, mistä ja mihin hintaan raaka-aine tehtaisiin tulee, linjasi Heinäluoma paneelin metsä-osiossa.

Heinäluoma teki tehdasvierailun metsäteollisuuden korkean jalostusasteen vientiyritykseen Päijät-Hämeessä. Hän piti tärkeänä, että metsäteollisuudessa kehitys kohti uusia, pitkäaikaisia korkean jalostusasteen tuotteita jatkuu.

– Näin toimien saamme korkeamman hinnan tuotteistamme ja huolehdimme myös metsänieluista.

Brexit puhutti monissa paikoissa.

– Niille, jotka haahuilevat rajojen sulkemisen sameissa vesissä, viestini on selvä. Pitää muistaa, että jos rajoille pannaan stoppi, se stoppi tulee molempiin suuntiin. Sinne pysähtyy meidän vientituotteitammekin myös kaikkiin EU:n 27 muuhun jäsenmaahan. Se tosiasia kylmää selässä asti. Brexitin jäljet eivät imartele, emme kai halua ajaa vientiteollisuutta ulos maastamme brittien mallilla, kysyi Heinäluoma.

Bussikiertueen toisena päivänä Heinäluoma kiertää ja puhuu Pieksämäellä, Varkaudessa, Savonlinnassa, Kiteellä ja Joensuussa.

SuomiAreena: Seuraatko SDP:n puoluepäivän ohjelmaa?
SDP:n lavaohjelma järjestetään Purje-lavalla Raatihuoneenpuistossa kello 11.30-12.30. Ohjelmaa voi seurata joko paikan päällä, MTV3 -kanavalla sekä www.mtv.fi -sivuilla.

Kello 11.30 astumme tulevaisuuslinjalle yhdessä perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiurun, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtmanin, kansanedustaja Eveliina Heinäluoman ja puoluehallituksen jäsen Matias Mäkysen kanssa. Juontajana toimii Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi.

Kysymme ohjelmaan liittyen kysymyksiä Kansalaispaneelissa niiltä, jotka vastaavat tähän korttiin "seuraan".