SDP:n Kimmo Kiljunen: Eduskunnan istumajärjestyksessä seurataan Euroopassa vakiintunutta käytäntöä, jolla on pitkä historia

SDP:n kansanedustaja Kimmo Kiljunen pitää perussuomalaisten perustelua eduskunnan istumajärjestyksestä epäjohdonmukaisena.

– Jos perussuomalaisille kelpaa istumapaikka kokoomuksen oikealla puolella Euroopan parlamentissa, niin miksi ei täällä eduskunnassa, hän ihmettelee.

– Istumajärjestyksen määrittäminen ei ole tuolileikki tai arvoton näytelmä, vaan vahvasti arvoja sisältävä keskustelu. Yhdenkään puolueen ei pidä eikä tarvitse hävetä tai peitellä omaa arvomaailmaansa.

– Uusoikeisto Euroopassa käyttää termejä ”Afrikan sarven ihmissaasta”, ”etninen homogeenisuus”, vierastaa monikulttuurisuutta ja on vääristänyt kansallismielisyyden vierasvihaksi sekä syrjii vähemmistöjä. Voimme vain toivoa, että tässä keskustelussa kaikki tunnistavat oman tilansa ja antavat arvon toisillekin, kiteyttää Kiljunen.

SuomiAreena: Seuraatko SDP:n puoluepäivän ohjelmaa?
SDP:n lavaohjelma järjestetään Purje-lavalla Raatihuoneenpuistossa kello 11.30-12.30. Ohjelmaa voi seurata joko paikan päällä, MTV3 -kanavalla sekä www.mtv.fi -sivuilla.

Kello 11.30 astumme tulevaisuuslinjalle yhdessä perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiurun, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtmanin, kansanedustaja Eveliina Heinäluoman ja puoluehallituksen jäsen Matias Mäkysen kanssa. Juontajana toimii Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi.

Kysymme ohjelmaan liittyen kysymyksiä Kansalaispaneelissa niiltä, jotka vastaavat tähän korttiin "seuraan".