Europarlamentaarikko Kumpula-Natri: Uuden hallitusohjelman oltava vahvasti eurooppalainen ja anti-populistinen

Europarlamentaarikko, SDP:n eurovaaliehdokas Miapetra Kumpula-Natri muistuttaa Eurooppa-päivänä, että EU on yli 20 % maailman taloudesta: näin ollen EU ohjaa päätöksillään, mihin suuntaan maailma kehittyy.

– Unionin leveillä hartioilla voimme ohjata markkinoiden suuntaa kohti ilmastoystävällisempää Eurooppaa ja maailmaa. Muovien vähentäminen, kiertotalous ja autojen päästöt; globaalit yritysjätitkään eivät voi jättää huomioimatta viidennestä maailman markkinoista. Kun muutamme markkinoita, emme sälytä kustannuksia yksittäisille kuluttajille tai edes maille.

Kumpula-Natri kuitenkin muistuttaa, että EU:n voimaa ei saada hyödynnettyä täysimittaisesti, jos EU:ssa ajaudutaan toimintakyvyttömyyteen populistien tahdon mukaisesti.

– Viime vuosina ovat populistiset, vastakkainasettelua lietsovat voimat nostaneet valitettavasti päätään ympäri Euroopan. Jopa demokratian kulmakiviä, oikeusvaltioperiaatetta ja lehdistönvapautta, nakerretaan useammassa EU-maassa. Populistien tavoitteena on saattaa poliittisia järjestelmiä umpikujaan jarruttamalla päätöksentekoa. Kehitystä on vastustettava ja kansalaiset voivat näyttää saaneensa tarpeeksi käyttämällä äänioikeuttaan eurovaaleissa.

– Suomen tulevan hallituksen ohjelmaan on paalutettava selvin sanoin sen olevan vahvasti Eurooppa-myönteinen ja anti-populistinen. Tästä viestistä Suomen on myös tehtävä vientituote EU-pöytiin heinäkuussa alkavalle puheenjohtajuuskaudelleen. Nyt on tuhannen taalan paikka vaikuttaa, EU:lla ja Suomella ei ole varaa ajaa itseään sisäiseen kriisiin.

Euroopan unionin on seuraavien vuosien aikana vastattava suuriin haasteisiin. Ilmastonmuutoksen ohella maailmanlaajuinen globaali kilpailu on entistä kovempaa. Kiinan talous on kasvanut neljä vuosikymmentä lähes kymmenen prosentin vuosivauhtia. USA on puolestaan maailmanluokan innovaatioiden, vetovoimaisten huippuyliopistojen sekä nuoren työvoiman talous. Kumpula-Natri kysyykin eurovaalien alla, miten Eurooppa ja Suomi menestyvät myllerryksen keskellä.

– Kysymykseen löytyy vastaus kolmesta suuresta murroksesta, ilmastonmuutoksesta, digitalisaatiosta ja turvallisuudesta.

Ensinnä maailma tarvitsee Euroopan johdolla reilun ja oikeudenmukaisen tavan pysäyttää ilmastonmuutos. Digitaalisuudesta on Kumpula-Natrin mukaan valjastettava uutta, tulevaisuuden työtä ja tarvittavasta infrastruktuurista on huolehdittava.

– Kolmanneksi vapaakauppa ja työntekijöiden reilu kohtelu tarvitsevat puolustajansa ja tämä edellyttää vahvaa Eurooppaa ja turvallista vapautta. On luotava entistä parempia mahdollisuuksia liikkua, matkustaa ja opiskella. Erasmus-opiskelijavaihto on oiva esimerkki. Siitä on muodostunut monia elämiä mullistanut menestystarina.

– Demokratia ja hyvinvointi vahvistuvat rohkeilla ja tulevaisuuteen luottavilla päätöksillä, eivät vihapuheella ja vastakkainasettelulla. Tasa-arvon, turvallisen vapauden, oikeudenmukaisuuden ja länsimaisen demokratian takana on seisottava vankkumattomasti.