Seppo Eskelinen: Rinteen hallituksen kasvupolitikka oikealla uralla

Suomi on leikannut koko 2010-luvun tutkimus- ja innovaatiorahoitustaan. Me olemme tämän myötä pudonneet Euroopan kärkipaikoilta panostuksissamme reippaasti alle keskiarvon. Leikkauksilla on ollut vaikutusta niin Suomen kansainväliseen kilpailukykyyn ja tuottavuutemme kasvun heikkenemiseen.

Rinteen hallituksen tiekartta Tki-panostusten nostamiseksi neljään prosenttiin BKT:stä ja Suomen nostamiseksi maailman kärkimaiden joukkoon innovaatio- ja kokeiluympäristöksi on hieno kasvu- ja osaamispolitiikan linjaus, mikä vahvistaa talouden ja työllisyyden pohjaa.

Lisäksi kasvusopimusmenettelyjen jatkaminen yliopistokaupunkien kanssa Tki-rahoituksen strategisesta kohdentamisesta alueiden osaamisperustan vahvistamiseen on hyvä jatkumo nykyiseen kasvupolitiikkaan. Uutena elementtinä luodaan alue- ja teemalähtöisesti sopimusperusteisuuteen pohjautuva aluekehityksen toimintamalli, jolla pyritään vahvistamaan kunkin alueen vahvuuksia ja erityspiirteitä.

Hallituksen tiekartta on rakennettu kasvun ja osaamisperustan vahvistamisen polulle. Panostamalla tutkimukseen ja tuotekehitykseen ja uusiin innovaatioihin pidämme huolta taloutemme kilpailukyvystä ja vahvasta asemasta kansainvälisillä markkinoilla.