SDP:n Kymäläinen tyytyväisenä hankeyhtiöneuvottelujen tuloksesta

Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Suna Kymäläinen (sd.) on tyytyväinen suurten raidehankkeiden suunnittelun hankeyhtiöneuvottelujen positiivisesta lopputuloksesta. Suomi-rata -hankeyhtiön ja Turun tunnin juna -hankeyhtiön perustamisesta päästiin torstaina sopuun valtion ja alueellisten toimijoiden kesken käydyissä neuvotteluissa. Hankeyhtiöneuvottelut tulivat päätökseensä juuri oikeaan aikaan, sillä molempiin hankkeisiin ehditään hakea Euroopan unionin CEF-rahoitusta.

— Oppositiopuolue Kokoomus yritti aivan turhaan lietsoa viikko sitten kyselytunnilla epätoivon ilmapiiriä CEF-rahoitushaun osalta. Hallituksella on asiat hyvässä hallinnassa. Valmistelemme asiat hyvin ja määräaikojen puitteissa, kuten tämäkin todistaa, Kymäläinen painottaa.

— Suunnittelutyö voi alkaa, koska hankeyhtiöt valmistuivat ja sen myötä voidaan hakea CEF-rahoitusta. Liikenteen osalta toivoisin oppositiolta parlamentaarisen työryhmän mukaista rakentavaa yhteistyön henkeä nyt nähdyn hötkyilyn tai irtopisteiden keräilyn sijaan, toteaa Kymäläinen.

Hankeyhtiöiden tehtävänä on huolehtia raidehankkeiden suunnittelusta sekä rahoituksesta siihen saakka, kunnes raidehankkeiden varsinainen rakentaminen voidaan aloittaa. Valtio rahoittaa hankeyhtiöistä noin 51 prosenttia, ja kunnat 49 prosenttia. Kymäläinen pitää erinomaisena, että kunnat ovat lähteneet runsaslukuisesti mukaan suurten raidehankkeiden valmisteluun. Arvioiden mukaan Suomi-radan suunnittelukustannukset ovat 150 miljoonaa euroa ja Turun tunnin junan 75 miljoonaa euroa rakennusvalmiuteen saakka.

Suuret raidehankkeet pääradalla sekä Helsingistä länteen ja Helsingistä itään suuntautuvilla radoilla ovat keskeinen osa Marinin hallituksen ohjelman liikennettä koskevia kirjauksia. Ne ovat myös osa laajempaa hallituksen tavoitteiden kokonaisuutta.

— Mainitunlaiset suuret raidehankkeet palvelevat monipuolisesti suomalaisen yhteiskunnan tarpeita. Niiden toteutumisen myötä työssäkäyntialueet kasvavat ja alueellinen saavutettavuus paranee entisestään. Ihmiset voivat aiempaa joustavammin valita asuinpaikkansa sekä liikkumistapansa. Lisäksi raideyhteyksien parantaminen edistää merkittävästi Suomen kunnianhimoisia ilmastotavoitteita, Kymäläinen listaa.

Kymäläinen pitää kuitenkin tärkeänä, että myös itäisen nopean raideyhteyden suhteen päästään mahdollisimman pian suunnittelutyön kimppuun. Tällä hetkellä liikenne- ja viestintäministeriössä on käynnissä selvitystyö itäisen nopean raideyhteyden linjauksesta. Selvityksen on tarkoitus valmistua kuluvan kevään aikana, minkä jälkeen asiassa voidaan tehdä poliittisia päätöksiä.

— Pidän erittäin tärkeänä, että myös Itä-Suomen kehityksestä pidetään huolta tasavertaisesti Länsi-Suomen kanssa. Tähän hallitus on sitoutunut. Poliittisilla päätöksillä pidämme alueista huolta! Kymäläinen päättää.

Ammatti / asemaYleinen