SDP:n Eloranta: Subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden palauttaminen parantaa lasten koulutuksellista tasa-arvoa

Täysi subjektiivinen varhaiskasvatusoikeus palautuu tänään 1.8.2020. Samalla astuu voimaan asetus kolme vuotta täyttäneiden lasten varhaiskasvatuksen ryhmäkokojen pienentämisestä. SDP:n kansanedustaja ja sivistysvaliokunnan varapuheenjohtaja Eeva-Johanna Eloranta kertoo, että muutokset ovat lasten yhdenvertaisuutta parantava merkittävä investointi tulevaisuuteen ja yksi SDP:n tärkeimpiä sivistyspoliittisia tavoitteita.

– Lapset aloittavat koulutiensä mitä erilaisimmista taustoista ja varhaiskasvatus on osa sitä perustaa, jolle heidän kehityksensä ja hyvinvointinsa rakentuvat. Laadukkaalla varhaiskasvatuksella tuemme koulutuksellista tasa-arvoa, pystymme tehokkaasti parantamaan lasten oppimismahdollisuuksia ja ehkäisemme mahdollista syrjäytymistä. Riittävän pieni ryhmäkoko on yksi keskeisistä varhaiskasvatuksen laatua parantavista tekijöistä, Eloranta sanoo.

OECD:n mukaan yhden euron sijoitus varhaiskasvatukseen tuottaa jopa seitsemän euroa, enemmän kuin mikään muu koulutusinvestointi. Suomessa osallistumisaste varhaiskasvatukseen jää kuitenkin selvästi pohjoismaisesta tasosta ja on myös OECD-maiden keskiarvon alapuolella. SDP:n pitkän aikavälin tavoitteena onkin saada suomalaisen varhaiskasvatuksen osallistumisaste eurooppalaiselle tasolle. Päätös palauttaa täysi subjektiivinen varhaiskasvatusoikeus ennalleen on yksi askel kohti tätä tavoitetta.

– Varhaiskasvatuksessa ei ole vain kyse tuesta vanhemman työssäkäynnille tai sosiaalipalvelusta, vaan sen merkitys on kasvatuksellinen ja koulutuksellinen. Siksi on tärkeää vahvistaa myös vanhempien tietoisuutta varhaiskasvatuksen merkityksestä lapsen kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle, Eloranta muistuttaa.

– Kun vuonna 2016 sallittua ryhmäkokoa suurennettiin ja lasten oikeutta osallistua varhaiskasvatukseen heikennettiin, osa kunnista otti nämä heikennykset käyttöön ja osa ei. Siksi subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden palauttaminen lisää myös lasten ja perheiden välistä alueellista tasa-arvoa, kun oikeus varhaiskasvatukseen ei enää riipu perheen asuinpaikasta, Eloranta päättää.