SDP:n Rantanen iloitsee budjettiriihen tuloksista: Kuokka iskeytyy vihdoin maahan, Keski-Suomen raiteille päästään tekemään konkreettisia parannuksia

Budjettiriihestä saatiin hyviä uutisia Keski-Suomeen, kun hallitus tiedotti rahoituksesta liikennehankkeisiin maakunnan alueella ensi vuonna.

Hallitus kokoontui 14.-16.9. budjettiriiheen neuvottelemaan ensi vuoden talousarviosta. Keski-Suomeen saatiin riihestä hyviä uutisia, sillä Tampere-Jyväskylä -raideyhteyden parantamiseen on varattu 19 miljoonan euron rahoitus, josta 7 miljoonaa ensi vuodelle. Lisäksi budjettiin sisältyy nelostien parantamistoimia Äänekoski–Viitasaari -välillä sekä Kevätlahden eritasoliittymän rakentaminen.

Tampereen ja Jyväskylän välisen raideyhteyden parannushanke on suunniteltu viime vuonna päätetyn mukaisesti ja nyt varmistunut rahoitus takaa työn jatkumisen toteutukseen asti. SDP:n kansanedustaja Piritta Rantanen Keski-Suomesta iloitsee uutisista ja näkee, että näillä toimilla parannetaan Jämsän ja koko Keski-Suomen saavutettavuutta, ja ollaan tärkeä askel lähempänä kaksoisraiteen toteuttamista.

– Tämä hanke on koko maakunnan kärkihankkeiden joukossa ja nyt pääsemme edistämään sitä lisää. Erityisen tärkeitä konkreettiset toimet ovat juuri nyt, sillä teollisuuden toimintaedellytyksiä tulee parantaa entisestään, nopeaa ja sujuvaa liikkumista lisätä ja vihreään liikkumiseen panostaa, Rantanen sanoo.

– Jämsässä on Kaipolan tehtaan sulkemispäätöksen myötä tapahtumassa äkillinen rakennemuutos ja raidehankkeen toteuttaminen vastaa myös Jämsän kaupungin ehdotukseen tukitoimenpiteiksi. Nyt on tärkeää saada niin Jämsään, kuin koko Keski-Suomeen mahdollisimman hyvät edellytykset työllistää ja työskennellä, ja tämä on yksi konkreettinen keino siihen tarpeeseen vastaamiseksi, Rantanen toteaa.

Parannustyöt edistävät radan toimintavarmuutta ja lyhentävät matkustusaikaa. Parannustöiden ansiosta nopeuksia voidaan nostaa ja rataosan kapasiteettia saadaan kasvatettua. Muutokset palvelevat niin teollisuuden, matkailun kuin asukkaiden tarpeita.

– Akuuttien toimien lisäksi tarvitaan myös pitkäjänteistä työtä ja pitkän aikavälin investointeja, jotta Keski-Suomen elinvoimaisuus tulevaisuudessa saadaan turvattua. Siksi niin raideinvestoinnit kuin turvallisen liikkumisen takaavat väylähankkeet ovat syitä olla ylpeitä hallituksen toimista, Rantanen päättää.