Mäkisalo-Ropponen ja Eskelinen: Kuntien ja järjestöjen tukeminen vahvasti valtion ensi vuoden budjetissa

– Hallitus on viisaasti huomioinut sekä kuntatalouden ahdingon että järjestöjen toimintaedellytysten turvaamisen ensi vuoden budjettiesityksessään, sanovat kansanedustajat Merja Mäkisalo-Ropponen ja Seppo Eskelinen (sd).

Hallitus esitteli jo kuluvan vuoden neljännessä lisätalousarviossa laajan tukipaketin kunnille ja kuntien tukemista jatketaan edelleen vahvasti ensi vuoden budjetissa. Ensi vuonna peruspalveluiden valtionosuuksiin tehdään kertaluonteinen 300 miljoonan euron korotus, josta 20 miljoonaa euroa kohdennetaan harkinnanvaraiseen korotukseen. Lisäksi yhteisöveron jako-osuuteen tehdään 10% määräaikainen korotus, mikä merkitsee kunnille noin 550 miljoonaa euron lisätuloa. Samoin koronaan liittyvät testausmenot korvataan kunnille ja sairaanhoitopiireille täysimääräisesti valtion toimesta.

– Kunnat huolehtivat leijonan osasta hyvinvointivaltiomme palveluista, kuten terveydenhuollosta, koulutuksesta ja vanhusten hoivasta, sekä ovat keskeisessä asemassa myös taistelussa koronaepidemian vaikutuksia vastaan. Tästä syystä onkin ensiarvoisen tärkeää, että voimme tukea kuntia nyt kun tilanne on akuutti, Eskelinen sanoo.

Järjestöt tekevät työtä muun muassa lasten, nuorten, vammaisten, päihde- ja mielenterveysongelmaisten sekä pitkäaikaistyöttömien parissa. Koronaepidemian aikana järjestöjen ketteryys ja joustava toiminta mahdollistivat avun niillekin, jotka olisivat muutoin jääneet palveluiden ulkopuolelle. Hallitus kompensoi ensi vuoden budjetissaan järjestöille rahapelituottojen alenemisen vuoksi uhanneen tulomenetyksen. Tämä 347 miljoonan euron kompensaatio rahoitetaan sekä alentamalla arpajaisveroa ja budjettivarojen sisäisillä siirroilla.

– Jos järjestöt ja kolmannen sektorin toimijat eivät olisi tehneet viime kevään aikana niin paljon tärkeää työtä heikoimmassa asemassa olevien ihmisten auttamiseksi, koronasta aiheutuva hoito- ja hoivavelka olisi vielä paljon suurempi, Mäkisalo-Ropponen muistuttaa.

Lisätietoja:
Merja Mäkisalo-Ropponen, puh. 050 357 9090