Liikenne- ja viestintävaliokunnan sd-ryhmä: ensi vuoden budjetin liikennehankkeet tukevat talouden elpymistä

Hallitus on tänään budjettiriihessä päättänyt ensi vuoden valtion talousarvioesityksen sisällöstä. Liikenne- ja viestintävaliokunnan sosialidemokraatit, kansanedustajat Suna Kymäläinen, Seppo Eskelinen, Johan Kvarnström ja Paula Werning, korostavat budjettiin sisältyvien liikennehankkeiden edistävän niin talouden elpymistä, työllisyyden kehitystä kuin infran parannusta.

– Kesällä tämän vuoden neljännessä lisätalousarviossa päätettiin laittaa liikkeelle mittavia liikennehankkeita talouden elvyttämiseksi koronaepidemian aiheuttamasta taantumasta. Nyt on tärkeää, että ensi vuonna palataan sovittuihin valtiontalouden kehyksiin mutta samalla saadaan edelleen käynnistettyä tarpeellisia liikennehankkeita, jotka kohentavat taloutta ja työllisyyttä. Infrahankkeet luovat työpaikkoja, valiokunnan puheenjohtaja Kymäläinen painottaa.

– Otimme erityisen vakavasti uutisen UPM:n Kaipolan tehtaan lopettamispäätöksestä. On hienoa, että hallitus pitää huolta Keski-Suomen elinvoimasta investoimalla ensi vuonna Tampere–Jyväskylä -raideyhteyden sekä valtatie neljän parantamiseen Äänekoski–Viitasaari -välillä sekä Kevätlahden liittymän kohdalla. Hankkeet hyödyttävät niin Keski-Suomen teollisuuden, matkailun kuin asukkaidenkin tarpeita, Kvarnström toteaa.

Lisäksi Kevätlahdelle rakennettava eritasoliittymä parantaa merkittävästi liittymän liikenneturvallisuutta.

– Kesäkuun lisätalousarviossa päätettiin Saimaan kanavan vedenpinnan nostosta. Onkin erittäin tärkeää, että nyt päätettiin rahoituksesta sulkujen pidentämiseen. Se mahdollistaa tulevaisuudessa suuremmat alukset ja sitä kautta tehokkaammat kuljetukset ja niiden pienemmät yksikkökohtaiset päästöt, Werning muistuttaa.

– Sulkujen pidennys on tärkeää koko Itä-Suomen elinvoiman kannalta, sillä se palvelee sekä elinkeinoelämän että matkailun kehittämisen tarpeita. Lisäksi sisävesiliikenteen kehittäminen on ilmastonäkökulmasta tärkeää, sillä se ohjaa liikennettä pois kumipyöriltä vesitielle, joka ei kulu, Eskelinen päättää.