SDP:n Viljanen: Hallituksen tuki kunnille elintärkeää

Hallituksen budjettiriihi on saatu päätökseen. SDP:n kansanedustaja Heidi Viljanen pitää nyt esitettyjä toimia erittäin tärkeinä koko Suomen hyvinvoinnin kehittämiseksi ja koronakriisistä selviämiseksi.

Viljanen nostaa hallituksen esittämistä toimista esiin erityisesti kuntien tukemisen, koronan hoitoon keskittyvät toimet ja hoitovelan purun.

Kuntataloutta edotetaan tuettavaksi mittavin toimin. Esimerkiksi peruspalveluiden valtionosuuksiin tehdään kertaluonteinen 300 miljoonan euron korotus ja yhteisöveron jako-osuuden korotusta jatketaan.

– On tärkeää, että valtio tukee kuntia, jotta kunnissa päästään toteuttamaan niiden perustehtävää, asukkaiden palveluista huolehtimista. Tässä tilanteessa, jossa korona vaikuttaa vakavasti arkeemme, on entistä tärkeämpää katsoa eteenpäin ja tehdä vahvoja tulevaisuusinvestointeja, Viljanen toteaa.

Koronavirustilanteen vuoksi terveydenhuoltoon on kertynyt hoitovelkaa ja sosiaalihuoltoon palveluvelkaa. Näiden purkamiseksi hallitus esittää mittavaa kokonaisuutta vuosille 2021-2023.

– Korona on jättänyt kuntiin todella pahan jäljen jo valmiiksi vaikeassa tilanteessa. On tulevaisuuden kannalta erittäin tärkeää, että hallitus nyt huolehtii siitä, että meillä on tulevaisuuden kunnilla edellytykset toimia.

– Olen hallituksesta erittäin ylpeä. Me rakennamme nyt kestävää tulevaisuutta ja varmistamme, että kriisistä selvitään, Viljanen sanoo.