SDP:n Seppo Eskelinen: Itä-Suomen liikennehankkeet huomioitu hyvin Väyläviraston suunnitelmassa

-Olen tyytyväinen, että moni Itä-Suomen ja Savo-Karjalan kannalta tärkeistä hankkeista on listattu Väyläviraston tänään julkistetussa luonnoksessa investointiohjelmaksi, sanoo kansanedustaja ja liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Seppo Eskelinen.

Väylävirasto julkisti tänään luonnoksensa investointiohjelmaksi seuraavalle kahdeksalle vuodelle liittyen eduskunnan eilen hyväksymään 12-vuotiseen valtakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan.

-Itä-Suomen kannalta on merkittävää, että luonnoksessa on mainittu Karjalan- ja Savon ratojen kehittäminen sekä kaksoisraiteen jatkaminen Joutsenosta Luumäelle, mikä heijastuu koko Karjalan radan sujuvuuden ja turvallisuuden sekä teollisuuden kuljetusten parantumisena. Maanteiltä listalle on nostettu VT9 Liperin eritasoliittymä ja Kuopion Lentokentäntien liikennejärjestelyjen parantaminen sekä Karvion kanavan sillan uusiminen.

Väylävirasto lähetti tänään suunnitelmaluonnoksen lausuntokierrokselle, joka kestää syyskuun puoliväliin saakka. Valmistuttuaan ohjelmaa tullaan hyödyntämään tulevien vuosien valtion budjetin laadinnassa liikenneinvestointien osalta. Näin voidaan turvata pitkäjänteinen ja koko maan kattava investointipolitiikka.

-Nyt on ensiarvoisen tärkeää, että kunnat, maakunnat ja muut toimiajat ovat aktiivisia lausuntokierroksen aikana. Jo valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman laadinnassa teimme vahvaa yhteistyötä ja tätä linjaa edelleen jatkamalla luomme parhaat edellytykset yhteisten hankkeiden toteutumiseksi. Nyt tulee edelleen tehdä yhdessä töitä koko Itä-Suomen saavuttavuuden vahvistamiseksi, Eskelinen päättää.

Ammatti / asemaYleinen